Monday, October 18, 2010

berlagak


perangai manusia...
macam-macam jenis sikap...
ada sikap periang,perengus,pemarah,sombong,belagak,baik hati dan macam2 lagi lah
ada sikap yang boleh buat kita rasa marah,menjengkelkan,suka,adorable,happy,suka berkawan
hari ni lisa nak cakap pasal perangai BERLAGAK
sudah tentu perangani belagak ni buat anda rasa meluat,menyampah,menjengkelkan tak mungkin anda suka, happy,suka berkawan dengan insan yang berlagak kan??
insan yang berlagak ni, kadang-kadang dengan perkara kecil pun nak berlagak walaupun bukan milik dia...contohnya
A: wah..cantik nya kereta ko nih B..ko punya ke??(padahal si B pinjam kereta orang)
B: ha ah(jawapan xmalu) hurrmm (jawapan kurang malu) tak menjawab (jawapan separa malu)

yerr la..cakap jer la bukan dia punya kan "tak lah..kereta ni aku pinjam ngan kawan aku" sebab...B ni tak mahu orang lain tahu..yang dia bukanlah pemilik kereta tu..kalo boleh dia nak orang tu fikir dia la pemilik kereta tu~meluat kan ngan perangai orang macam ni??
lepas tu..kalau orang berlagak neh...memang dia confirm orang kaya ke,anak orang kaya ke tak per la kan...tapi..hakikatnya..dia bukanlah berasal dari keluarga kaya pun yang family pun cukup makan jer...sederhana la kiranya..or kalo student bergantung dengan duit pinjaman..
nah...layakkah mereka berlagak???
berlagak dengan barang mahal-mahal ,berjenama, gadget yang canggih...
mungkin ada yang berkata "biarlah mereka nak berlagak,duit mereka..nanti mereka gak yang bayar"
baiklah...
tapi....bagaimana kalau dia berlagak...dengan benda yang mahal, nanti asek mengeluh, tak der duit, makan pun besekat, gara-gara nak hidup macam orang lain yang mampu.
lagi-lagi lisa meluat kalau dia menyusahkan ibu-bapa yang banyak tanggungan lain
nasihat lisa, kalau anda teringin hendak hidup mewah waktu study, tapi family tak mampu, mungkin anda patut cari kerja "part time" janganlah menyusahkan family anda..tolong la kesian kat adik beradik yang lain...
lisa sendiri bukanlah seorang yang bijak menguruskan duit..
lisa bangga bila ada kawan-kawan lisa yang mendapat duit pinjaman pandai menguruskan duit, dapat pinjaman dia boleh gunakan sampai hujung sem dan sepanjang sem tak pernah pun mintak duit parents and tanpa menyusahkan parents..lisa dalam diam kagum dengan orang sebijak itu...lisa kagum sebab duit pinjaman salunya tak la banyak mana..lisa tak buat pinjaman so lisa tak berapa faham situasi orang yang dapat duit pinjaman..mungkin ada yang merasakan duit pinjaman itu lebih dari cukup, mungkin ada yang cakap..tak cukup langsung...
apapun..hakikatnya...cukup atau tak cukup..itu adalah terpulang kat individu itu sendiri..
so, jika ingin berlagak...cermin lah dahulu kat cermin...layakkah anda untuk berlagak??
and..one more thing..jangan asek mengata orang lain jer berlagak tanpa menyedari diri sendiri pun bersikap seperti itu...
semuanya pokok pangkal..muhasabah lah diri sendiri dulu,cerminlah diri sendiri dulu sebelum hebat mengata orang lain..
sekiyan...



p/s- sekadar untuk peringatan untuk diri sendiri dan orang lain

1 comment:

Unknown said...

Halo,
Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Puan Rose Anna, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)