Wednesday, July 28, 2010

kisah merak dan gagak

kisah ni..Lisa dengar dari nenek Lisa..
kecik2 dia suka crita ngn Lisa cita dongeng before tido..
banyak sangat..sampai xingat...yg ni paling Lisa ingat
sebab dia salu cita..
beginilah kisah dongeng merak dan gagak


zaman dulu..
merak dan gagak ni kaler putih dua-dua..
merak dan gagak ni sangat la bastfren..macam paris ngn nicole..
salu main sama2..lepak sama2...enjoy sama2..
memang diorang ni sangatlah bestfren...BFF term org zaman ni
nak dijadikan cerita..
one day ni..the gagak n the merak lepak la..
sambil lepak2 diaorang pun berborak...
tiba2..si merak pun kata

merak: gagak..gagak..aku bosan la..tengok badan kita ni..putih jer..xde kaler pun..tak cantik tertarik menarik...

gagak: ya la kan merak..aku pn mcm ko jugak..bosan kot..kaler kita ni xberbagai..variasi...errmmm..apa kita patut buat eh???

gagak dan merak pun terdiam seketika untuk befikir..tiba2..


merak: haaa...gagak..aku ada brilliant idea..aku sure ko msti suka punyer lah..

gagak: apa dia?? what is your opinion mr merak..

merak: macam ni plan aku...apa kata..kita beli cat..n cat badan kita..disamping bulu kita akan lebih cantik dan menarik..kita boleh tingkatkan creativity kita..kelass tak u'olls??

gagak: hurrmmm...bagos gak idea ko neh merak..aku ni kan kreatif sikit..tak dak hal punya...ko msti nmpak gojes gila ah kalo aku make over ko..

merak: ye ke nok??? baiklah ..jom kita pegi beli cat kat kedai...i nak jenama MAC u'olls

gagak: eh kaw..nak demand pulak..

lalu..si gagak dan merak pun bergegas ke destinasi yang ingin dituju...


lokasi(kedai cat)
tokey: silamat datang...you mau apa??

merak: kami nak beli cat apek...nak cat badan kami ni ha..

tokey: cat?? lu mau cat apa?? kaler apa??pink?merah?metalic blue??

merak: hurmm..apek..saya mau angkat suma jenis warna..apa macam??

tokey: terbaik la wok..lu memang customer paling cool in this forest la..

merak: of course la ...brapa harga

tokey: saya kasi murah sama you..suma lepas kira..lu boleh tuka sama sekilo gandum..

merak: eh..apek xleh kasi kurang ka??

tokey: aiyaa..ini manyak mulah maa..saya sudah kasi special price sama kamu maaa..olang lain saya kasi lagi mahal..

merak: okeylah apek..

setibanya gagak dan merak di tempat mereka lepak tadi..


merak: gagak..gagak..pe kete kalo ko dulu kaler badan aku...nanti lepas kaler badan aku..aku plak kaler bdan ko...

gagak: eh..nape lak??

merak: yer la..aku xsabar ni...

gagak: yer lah...

lalu si gagak pun mula mengecat badan merak..gagak ni sangat kreatif..dia berjiwa seni..setelah beberapa jam..maka siaplah gagak mengecat badan merak

gagak: merak..neh..aku dah cat badan ko neh..tengok lah..

merak: dah siap ke ???xsabar aku nak tengok gagak..ko tnggu sini eh..aku g sungai depan tu jap..nak tengok jap..(lalu si merak pun terbang ke sungai yg berhampiran..)
gagak..wah..cantik nyer...pndai betol la ko neh...bangga aku ngan ko...sebab ko la aku jadi cantik mcm ni..msti lepas ni ramai burung2 cemburukan kecantikan aku

merak terus memperagakan bulunya yang cantek tu..si gagak tersenyum melihat kegembiraan kawan baiknya itu


gagak: eh..dah..dah..turn aku plak..aku pn nak cantek gak..cepat2..

merak: yer la..sabarlah..smbil amek cat..

gagak yang menunggu untuk dicat..tertidur la kerana terlalu letih menghias si merak..tiba2..merak rasa bangga dan bongkak terhadap dirinya yang telah cantik..perasaan dengki mula timbul dalam diri merak..dia tak nak ada burung lain yang lebih cantik lagi dari dia..lebih2 lagi..gagak..kawan baik dia..lantas..si merak pun dengan perasaan dengki,tamak,haloba,cemburu,riak dan segalanya yang negative lah terus ambik cat hitam n cat badan gagak dengan kaler itam jer...selesai sudah dengan keja jahatnya itu..

merak: weh.gagak..bangun lah..aku dah siap cat badan ko neh..

gagak: ye ke merak..mesti cantik kan...terima kaseh merak...ko la kawan baik aku.aku nak pegi sungai depan tu.nak tengok mcm ne la rupa badan aku sekarang ni...

merak: hurrrmmm..tengok la..hope u like it..

tika gagak terbang pergi ke sungai...merak pn melarikan diri...gagak yang telah tiba di sungai amatlah terkejut melihat badanya yang hitam seperti arang..alangkah kecewanya hati gagak bila lihat badannya itu..dia pun dengan perasaan marah,kecewa,sedih dan geram pergi ke tmpat mereka lepak td untuk jumpa ngn merak...tapi alangkah kecewanya gagak bila lihat merak xde lagi kat situ..maka meraonglah si gagak menjerit memanggil merak..kecewa kerana kawan baiknya itu telah jadi backstabber....sebab tu la gagak smpai sekarang bunyi "arkk..arrkkk" sebab still xpuas ati ngn merak tu...


~~~~ cita ni dah modified sikit..versi asal nenek lisa cita xla guna bahasa mcm lisa pkai neh..hehehe..so moral of the story..janganlah terlalu caya ngn orang len walaupun dah kenal lama...

No comments: